Laatste stadsreus uit de steigers

Molen De Noord is de afgelopen week bevrijd van zijn witte steigerjas. Daarmee is een zes jaar durend traject van metselwerkrestauraties op alle Schiedamse stadsreuzen succesvol afgesloten. De monumentale brandersmolens kunnen er nu weer minstens 30 jaar tegenaan.

Hij staat er in het donkere weer wat somber bij maar molen De Noord mag echt weer gezien worden. Wat in 2013 begon als een grootschalige metselwerkreparatie bij molen De Drie Koornbloemen eindigt nu bij deze molen. Daartussen zijn achtereenvolgens De Vrijheid, De Palmboom en De Walvisch onder handen genomen.

Haastig gebouwd
Molen De Noord is de hoogste maar met bouwjaar 1803 ook de jongste van de originele brandersmolens. Hij was de opvolger van een kleinere stenen Noordmolen uit 1709. De eerste Noirtmolens of Noortcoornmolens waren bakkersmolens van hout en gaan terug tot wel 1400.
De huidige restauratie was weer in handen van Stichting Restauratie Werkplaats Schiedam. Bedrijfsleider Domien Akkermans: “Tijdens de werkzaamheden zagen we dat hele rijen stenen op en neer golfden. Dat komt door de snelheid waarmee toentertijd blijkbaar is gebouwd; als de kalkspecie geen tijd krijgt om uit te harden blijven de stenen niet goed op hun plek liggen. Die snelheid was echter geboden omdat de volledige maalproductie stil lag zolang er geen nieuwe molen stond. De nieuwe molen staat namelijk bijna op dezelfde plek als de oude. Dat verklaart ook de verschillende steenafmetingen die we aantroffen; het zijn deels stenen uit de molen van 1709 die zijn hergebruikt.”
Het oppervlak van de gerestaureerde molen vertoont nog steeds veel oneffenheden die, waar mogelijk, in stand zijn gehouden om het monumentale karakter en de tand des tijds zichtbaar te laten. Nu het herstel van het metselwerk is afgerond zullen er nog wat houten onderdelen worden vervangen en wat schilderwerk worden verricht. Daarna kan de molen worden opgeleverd.

Voegwerk
Tot slot nog een leuk weetje: er is bij alle gerestaureerde molens in totaal ca. 180 km gevoegd. Dat is de afstand van Schiedam tot Maastricht. Een stevige kluif voor de metselaars die, als het goed is, dat kunstje niet nogmaals hoeven te doen. Naar verwachting zal het metselwerk dertig jaar meegaan.